Przejdź do paska narzędzi

VW ID.3 Nowa era elektromobilności czy spokojna ewolucja?

Wczoraj, we Frankfurcie miała miejsce oficjalna premiera oczekiwanego od pewnego czasu i mocno hypowana przez producenta premiera pierwszego samochodu elektrycznego, wykorzystującego nową platformę MEB. Platforma została przygotowana wyłącznie na potrzeby samochodów elektrycznych. Na jej bazie, powstanie cała seria różnych modeli elektrycznych koncernu, włączając w to inne marki, takie jak Skoda, Seat czy Audi. Czy zatem mamy do czynienia z nową jakością? Będzie to przełom i oto przed nami stoi samochód, który ponownie zmieni motoryzacyjny świat, tak jak to uczynił legendarny Garbus?

Rewolucja poprzez ewolucję

ładowanie VW ID.3
ładowanie VW ID.3

Dokładnie tak, moim zdaniem model ID.3, jak i cała platforma nie wnosi niczego zupełnie nowego do świata elektromobilności, może być jednak przełomem, który uruchomi lawinę. Parametry samochodu nie wyróżniają go jakoś specjalnie, spośród już obecnych na ryku modeli oraz zapowiadanej konkurencji francuskiej czy japońskiej (Opel/Peugeot, Renault, Nissan). Tesla pozostaje nadal jedyna w swojej kategorii, ale nawet model 3, który ma odgrywać podobną rolę do nowego VW, nadal jest na wyższej półce (zarówno jakościowej, jak i cenowej).

Jeśli zatem o parametrach mowa, dostępne będą 3 wersje pojemności akumulatorów:

  • mała — 45 kWh — zasięg 330 km — cena poniżej 30 tys euro
  • pośrednia — 58 kWh — zasięg 420 km — cena poniżej 40 tys euro
  • duża — 77 kWh — zasięg 550 km — brak info

przy czym dwie pierwsze można ładować z prędkością do 100 kW a największą 125 kW.

Czy VW ID.3 będzie można kupić z dofinansowaniem?

Dla polskiego klienta to bardzo ważna informacja. Skoro zapowiadana cena ID.3 zaczyna się poniżej 30 tys. euro, to są duże szanse, że będzie dostępny taki model, który zmieści się w cenie 125 tys. złotych i będzie dostępny z dofinansowaniem 30% ceny zakupu. Realnie, możemy zatem mówić o cenie ok.90 tys. złotych (uwzględniając dopłatę). To może sprawić, że w przyszłym … albo raczej w kolejnych latach na polskich drogach zacznie się pojawiać coraz więcej aut Volkswagena o napędzie elektrycznym.

Platforma MEB, czyli więcej lepiej wykorzystana długość samochodu?

platforma MEB VW ID.3
platforma MEB VW ID.3

Dzięki zastosowaniu platformy wyłączenie dla aut elektrycznych możliwe było znaczne ograniczenie przodu samochodu, rekordowo duży rozstaw osi co ma zapewnić więcej miejsca dla pasażerów. VW sugeruje, że nowy ID.3 ma wymiary Golfa a przestrzeń pasażerską Passata (rozstaw osi tylko 2 cm mniejszy).

Jak wygląda nowy VW ID.3?

Sam samochód budzi, przynajmniej moje, mieszane uczucia. Z jednej strony z zewnątrz, mamy do czynienia z klasycznym VW, wyraźnym wpływem stylistyki typowej dla Golfa, ale budującym jednak swoją odrębną, elektryczną tożsamość. Nie jest to zatem kolejna generacja e-Golfa, to raczej nowe auto stworzone na podstawie doświadczeń zebranych przy produkcji i użytkowaniu e-Golfa właśnie.

Kontrowersyjne wnętrze VW ID.3

Coś mi tu zwyczajnie nie pasuje. Oczywiście wszystko jest kwestią gustu, ale w modelu ID.3 VW najwyraźniej postawił na coś nowego, innego niż dotychczas … i nie wiem, czy to dobry pomysł. Wydaje mi się, że klienci oczekują od VW, jednak klasycznej stylistyki. Dziwi to, tym bardziej że niemiecki koncern ma do dyspozycji inne, bardziej elektryzujące marki, z którymi można poeksperymentować. A może, przewrotnie mam rację i zobaczymy niebawem Seata czy kolejne elektryczne Audi przypominające statek kosmiczny a klasyczny wygląd wnętrza trafi po prostu do Skody?

Ciekawostki i smaczki w nowym ID.3

  • aplikacja mobilna z prawdziwego zdarzenia
  • sterowanie głosem
  • rozszerzona rzeczywistość na ekranie head-up display

Related Articles

Responses

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *