Jak zwiększyć opłacalność użytkowania samochodu elektrycznego?
Mogłoby się wydawać, że koszty użytkowania samochodu, w największym stopniu są od nas niezależne. Nie mamy przecież większego wpływu na ceny zakupu samochodów, zarówno aut nowych, jak i używanych. Oczywiście są. Wśród nas absolutni mistrzowie negocjacji, potrafiący przekonać dumnego właściciela kilkunastoletniego Volkswagena Passata w dieslu (1.9 TDI z pompowtryskiwaczami), że ich auto nie nadaje się już do niczego poza przygotowaniem sceny zaciętej bitwy w filmie wojennym … ale dla potrzeby tego artykułu pomińmy tę grupę.
W pewnym stopniu możemy i to znacząco, obniżyć koszty serwisowania auta, jeżeli mamy talent i predyspozycje do grzebania pod maską … lub nawet robimy to zawodowo. W pozostałych przypadkach musimy się najzwyczajniej pogodzić z losem i zgodnie z przysłowiem “płacić i płakać”.
W przypadku samochodu z tradycyjnym napędem spalinowym to wszystko jest jak najbardziej prawdziwe, jednakże w przypadku naszych ulubionych samochodów elektrycznych jest jeszcze dodatkowych sposobów na znaczące ograniczenie kosztów eksploatacji i zwiększenie opłacalności korzystania z takiego auta.
Ciepły dom, czyli przyjaciel właściciela auta z wtyczką
Oczywiście mam tu na myśli specjalne taryfy na korzystanie z energii elektrycznej, znacznie tańszej niż standardowa … o ile korzystamy z niej w godzinach nocnych.
Analizując swój rachunek za prąd i biorąc pod uwagę tylko koszty zmienne, czyli opłatę za energię i jej dystrybucję to odpowiednio
26 groszy brutto za kWh w taryfie nocnej (poza szczytowej)
66 groszy brutto za kWh w taryfie dziennej (szczytowej)
dla pełnego obrazu koszt energii w taryfie całodobowej u tego samego operatora wynosi 51 groszy brutto za KWg

Oczywiście można wsiąść pod uwagę nieco wyższe koszty opłat stałych układu 3-fazowego nad standardowym 1-fazowym, ale trzeba by go było rozłożyć na średnie zużycie energii, więc będzie to indywidualne dla każdego użytkownika. Ponadto, jeżeli rozważamy regularne ładowanie samochodu elektrycznego, to koszt taki będzie statystycznie nieistotny.
- Nissan Leaf I generacji — średnie zużyci 12 kWh/100 km – (informacja z filmu na kanale Zachar OFF)
- Mercedes EQC — średnie zużycie 20 kWh/100 km – (informacja z filmu na kanale AutoCentrum.pl)
Ładowanie w domu odpowiedzią na opłacalność samochodu elektrycznego
- ładować się w domu,
- i/lub poczekać aż konkurencja zmieni sytuacje na rynku operatorów szybkich ładowarek,
- kupić Teslę, która ma opcję bezpłatnego korzystania z superchargerów (i liczyć, że Elon Musk nie zdecyduje o rezygnacji z tej opcji).